- Det er viktig for Norge at vi klarer å heve kvaliteten, og da tenker jeg både på musikk, teater, det visuelle feltet, arkitektur og mye mer, sa kulturminister Thorhild Widvey (H) til Dagsavisen da hun presenterte neste års kulturbudsjett og sitt hjertebarn: Talent Norge som skal få 30 millioner kroner til å utvikle en talentsatsing for norsk kulturliv.
Av eksemplene som har vært trukket fram som mulig målgruppe er ballettdansere og klassiske musikere, men kulturministeren understreket at ordningen også er tiltenkt andre.
Om litt over to måneder skal Talent Norge være klart som et eget aksjeselskap.
Verdal vs. Trondheim
- Det som bekymrer meg litt er at det kan virke som om regjeringen legger veldig vekt på det individuelle og kanskje glemmer bredden og lagspillerne litt, sier regissør Marit Moum Aune.
Det har gått halvannen uke siden budsjettet med satsingen ble lagt fram, og det har kommet reaksjoner, både positive og negative.
- Jeg er opptatt av talentutvikling, men det er noen interessante faktorer som ministeren bør ha i bakhodet. Hvis man for eksempel sammenligner Trondheim, en akademikerby, og Verdal, en liten industribygd, så er det tydelige forskjeller. I min tid ble det satset særlig på fiolinister og strykere i Trondheim, noe som resulterte i at man fikk markante strykere, og ikke minst Trondheimssolistene, som er viktige i norsk musikkliv. Men det er nesten ingen skuespillere som kommer fra Trondheim. Det kommer dobbelt så mange fra Verdal. Dette handler om hvilke tilbud som finnes på breddenivå, sier Aune.
Bra for dansere
Aune har satt opp stykker ved flere institusjonsteatre som Nationaltheatret og Det Norske Teatret, samt regissert Spelet om Heilag Olav på Stiklestad og hatt flere regissøroppdrag for TV og radio. Nå har hun akkurat jobbet med Nasjonalballetten i forestillingen «Ghosts - Ibsens gjengangere». For dansere kan kanskje en type Olympiatopp være riktig, mener hun.
- Men det man virkelig trenger er generelle desentraliserte tilbud for unge i Norge, sier hun. Gode rekrutteringsarenaer kan for eksempel være de lokale spelene, mener Aune.
- Hvis de får midler til å bruke proffe instruktører, så hadde man kunnet fange opp mange ungdommer, og talentene som ikke vet at de har talent. Teater er lagidrett, og man kan ikke ha talentutvikling for en av spillerne, sier Aune.
Systematisk arbeid
- Det er mye talentutvikling som skjer i institusjoner og med bidrag fra private også, men det er lite fellessatsing. Institusjonene skal fortsatt drive med dette, og finne unge på kulturskolenivå. Men så skal Talent Norge sørge for at det finnes gode systemer og drive systematisk arbeid for talentene, sa Widvey til Dagsavisen etter budsjettframleggelsen.
Aune deltok på Prestasjonskonferansen der Widvey for første gang ble intervjuet om at hun ønsket en Olympiatopp for kulturlivet. Under denne konferansen var blant annet Island, og den suksessen de gjør både innen idrett og kultur for tida, ett av temaene.
- Det som ble diskutert på konferansen var nettopp det at suksessen ikke nødvendigvis kommer når noen få plukkes ut og satses på, men når det er mindre steder med høy deltakelse, så får man høyere prestasjoner, sier Aune.
Hun har selv nådd svært langt som regissør, tross motvind.
- For meg var det ikke noe teatertilbud før jeg kom til Romerike folkehøyskole, sier hun.
bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no
- Tydelig elitesatsing
Professor i kultur og ledelse ved Handelshøyskolen BI, Anne-Britt Gran, ser for seg at Talent Norge blir en ordning der klassiske musikere vil stå sentralt.
– Det er en veldig tydelig elitesatsing, som jeg synes er kulturpolitisk interessant. For øvrig avventer jeg og venter på hvordan dette skal gjennomføres i praksis. Det er jo kun gjennomføringen av Talent Norge som vil avgjøre om det blir vellykket, sier hun.
Gran mener at et nytt fokus på talentutvikling og eksport av talenter, kan innebære at flere lykkes.
– Det er jo ikke minst i eksporten av kultur at Norge sliter, og hvis Talent Norge kan bidra her, er det bra. Hvis man lykkes, kan Talent Norge også ha en betydelig profileringsverdi for Norge som kulturnasjon. Nå skal det nevnes at det samtidig kuttes betydelig i Utenriksdepartementets midler til kultur, så det ser ut som om Kulturdepartementet heller vil gjøre tingene selv, sier Gran.
bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no