Kultur

Større enn Madonna?

Svenske First Aid Kit er blant årets mest populære plateartister i Norge. Det merkes bare ikke så godt når ingen følger med på salgslistene lenger.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Du tror det ikke før du for første gang på lenge studerer VG-lista ordentlig, men svenske First Aid Kit er blant de aller mest populære musikknavnene i Norge så langt i år. Den store nedgangen i platesalget de senere årene har imidlertid ført til at oppmerksomheten rundt salgslistene har gått tilsvarende ned. Og deretter at oppmerksomheten rundt de største artistene ikke er så stor som før. Det hadde neppe gjort underverker for fotballinteressen heller, om ingen fulgte med på tabellene etter hver serierunde.

Derfor går ikke «alle» rundt og snakker om First Aid Kit nå. De tok stille og rolig av fordi de fikk mange gode anmeldelser da plata kom ut i januar, og så sjarmerte de mange i senk på «Skavlan». Siden har mange kjøpt albumet deres fordi de har hørt dem synge «Emmylou» på radioen, ikke fordi duoen til det kjedsommelige blir markedsført med at mange andre har kjøpt plata. Dette var en duo som spilte for noen hundre mennesker på Blå etter at de hadde ligget høyt på VG-lista i tre uker. Når de spiller på Øya i sommer har kanskje plata vært på listene i et halvt år, men de står langt nede på plakaten sammen med alle kultheltene, ikke blant de store hovedattraksjonene.

First Aid Kits «The Lion’s Roar» har ligget høyt på VG-lista helt siden utgivelsen, i 12 uker, eller nærmere et kvart år. Dette har foreløpig ført til 8.000 solgte plater i Norge, og tre-fire tusen digitale album i tillegg. Et beskjedent tall i forhold til gullalderen i platebransjen, men i tillegg kommer strømmingstallene fra Wimp og Spotify. Som er i ferd med å ta over markedet for innspilt musikk, men som foreløpig ikke teller med på albumlista til VG og platebransjen. First Aid Kit ligger tilsvarende godt plassert på spillelistene der også. Dette er en duo som først fikk oppmerksomhet fordi de la ut en versjon av Fleet Foxes’ «Tiger Mountain Peasant Song» på YouTube. Ikke fordi de passet inn i markedsstrategiene til et stort plateselskap. Nå sprer popmusikken seg i full fart på sosiale medier, responsen der kan også måles på mange måter, men blir for fragmentert til å bli et samlet mål på suksess. Gotye hadde fortsatt ikke kommet inn på salgslistene da «Someone That I Used To Know» passerte 100 millioner visninger på YouTube.

Derfor blir det heller ingen stor mediesak av at Susanne Sundfør gjør det mye bedre enn Madonna på det norske platemarkedet nå. En sånn situasjon ville være en sensasjon i tidligere tider (for tilsvarende navn selvfølgelig, Sundfør lagde ikke plater i tidligere tider). Vi må gå veldig aktivt inn for å finne ut at First Aid Kit allerede er foran Madonna på salgslista til iTunes i Norge. Det blir bare noen notiser av at albumet til Madonna flopper hjemme i USA. Hun slipper billig unna en av tidenes største kommersielle nedturer for en kjent artist. Vi registrerer vanligvis bare de aller største bevegelsene på salgslistene: Som fortsatt viser er at Adele er mer populær enn alle andre i hele verden til sammen.

Salgslistenes virkninger har alltid vært omdiskutert. Historisk sett har mange av verdens største artister slitt med å få folk til å høre på sine tidlige plater. Det store gjennombruddet kommer ofte for sent i forhold til hva som var deres beste stunder. Salgstallene for et album var ofte et mål på hvor god den forrige plata var. Listesuksesser var også en kilde til en evig forvirring: Er det bra eller dårlig å være populær? I Norge har vi alltid skrytt av å være annerledeslandet der Leonard Cohen, Tom Waits og Frank Zappa lå på salgslistene. Det vil altså si at disse artistene hadde noe som ga gjenlyd hos et bredt publikum - det samme publikummet som ble beskyldt for å ha dårlig smak i de fleste andre musikalske sammenhenger. Hvordan dette hang sammen fant vi aldri ut. Heldigvis. Samtidig er det noe som går tapt når salgslistene mister sin betydning. Det gir ikke den samme gleden som det ville gjort før å se to unge svenske jenter ta innersvingen på Madonna på salgslistene. Å høre på dem er likevel like fint.

geir.rakvaag@dagsavisen.no

«Madonna slipper billig unna en av tidenes største kommersielle nedturer for en kjent artist.»

Mer fra: Kultur