– Oh shit! Kødder’u eller?!?
Reaksjonene fra elevene på Ruseløkka skole i Oslo er rimelig sjokka. Det som skulle være en helt vanlig norsktime i januar, er nettopp avbrutt av at Bjarte Bakken fra Foreningen !les har lansert en stor nyhet: Silje Duus (15) er Årets Upris-anmelder, valgt ut blant rundt 800 ungdomsskoleelever fra hele landet.
– Fader! Kan ikke iPaden være en klasse-iPad ‘a? Vær så sniiiill? foreslår en.
– Haha, nei den tar jeg selv, ler Silje selv, etter å ha takket pent for anmelderprisen: et diplom og en mappe med anmeldelsene hun har skrevet. Og altså en splitter ny iPad.
Les også: Dagens Næringsliv snur - kutter ikke anmelderiet
Uredd
Uprisen er Foreningen !les’ kåring av årets ungdomsbok. Ungdomsskoleelever landet over skriver om bøker og publiserer tekstene på uprisen.no. Basert på disse, velger en nominasjonsjury på fem ungdommer fem bøker, som sju juryklasser så leser for å kåre en endelig vinner av Uprisen.
Silje Duus har lest og skrevet om hele elleve ungdomsbøker i 2018.
– Du er en uredd og kritisk leser. Ganske mange av bøkene får hard kritikk. De fleste bøkene mener du er sånn passe. Men du er begeistret når bøkene ifølge deg er virkelig gode. Du sier det du mener, og lar deg ikke styre av andre, sier Bakken.
– Jeg er i sjokktilstand. Se, jeg skjelver! sier Duus.
Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!
Brutalt ærlig
Men etter en stund roer sjokket seg litt.
– Jeg har alltid vært veldig glad i å lese. På barneskolen tvang læreren oss til biblioteket for å finne bøker. Så har jeg fortsatt med å gå dit. Jeg er ganske kritisk, brutalt ærlig med mamma og pappa dersom jeg får bøker i gave som jeg ikke syns er noe. Jeg sier veldig tydelig hva jeg liker best. Særlig serier som Hunger Games. Gjerne spenning eller virtuell virkelighet. Og litt kjærlighet. Men ikke komedier, de kan bli litt kjedelige. De mangler liksom spenningskurve og spenningstopp, sier Silje Duus til Dagsavisen.
Anmelderoppskrift
Akkurat det er en av tingene som skiller Silje Duus’ anmeldelser fra mange av de andre, skrevet av andre ungdomsskoleelever. Hun bruker fagtermer aktivt – og korrekt – og kritiserer både stil og innhold og hvordan disse påvirker hverandre.
– Vi har lært om det på skolen, sier hun.
– Vi har fulgt Foreningen !les’ opplegg i klassen, de har en god «oppskrift» for hvordan man skriver anmeldelser, bekrefter Anne Siqveland, som er norsk- og kontaktlærer for 10. klasse ved Ruseløkka.
Og her er en bok anmeldt av Dagsavisen: «de»: Sorgen i det usagte
Viktig kritikk
For Bjarte Bakken i Foreningen !les oppleves arbeidet med unge anmeldere ekstra viktig nå, når kritikken er under hardt press i medier for voksne. Dagens Næringsliv hadde nettopp tenkt å sparke alle sine anmeldere, men snudde etter massivt press fra lesere og annonsører. Andre aviser har allerede kuttet i antallet kritikere og anmeldere, og oppgir lave klikktall på nett som grunnen for å gjøre akkurat det.
– Litteraturkritikken er hardt pressa. I !les er vi veldig opptatt av at unge mennesker skal lære seg å tenke kritisk. At de leser tekstene selv, og lærer seg å ha en egen mening om dem. I en tid der alle snakker om fake news, og nyhetsbildet er stadig mer fragmentert, er det viktigere enn noensinne, sier Bjarte Bakken i Foreningen !les.
...og en til: «Heftige bånd»: En rent ut fantastisk bok
Nyttig
Silje Duus leser ikke så ofte andres anmeldelser. Hun liker best å tenke selv.
– Men det er jo veldig synd om de blir borte. For av og til skal man for eksempel kjøpe en gave, og da er det lurt å se hva andre har tenkt. Og så er jo anmeldelsene en viktig ressurs for forfatterne, slik at de kan vite hva som funker. Det er i hvert fall veldig dumt å kutte ut kritikerne. Selv om jeg ikke alltid er enig med dem. For eksempel Isabel Raads bok fortjente mye bedre enn terningkast én, sier hun.