Kultur

Flere storfilmer vil til Norge – bransjen savner satsing fra Raja

Økende pågang fra internasjonale storproduksjoner etter «Mission Impossible 7». Men ingen økning på statsbudsjettet, konstaterer en frustrert filmbransje.

Bilde 1 av 3

– I norsk filmbransje er det nå stor frustrasjon over at insentivordningen ikke strekker til. Internasjonalt er det stor interesse for både landskap og mannskap i Norge.

Dette sier Adrian Mitchell, filmkommisjonær i Oslo kommune, som jobber med å få filminnspillinger til regionen.

De siste årene har Hollywood-storfilmer som «Tenet» og «James Bond: No Time to Die» gjort innspillinger i Oslo-området. Nylig avsluttet Tom Cruise og «Mission Impossible 7» seks ukers innspilling i Norge, med støtte gjennom den norske insentivordningen for innspilling av internasjonale film- og TV-produksjoner.

Kulturminister Abid Raja besøkte Tom Cruise på settet og ble avbildet sammen med filmstjernen.

Men på kulturbudsjettet som han nå har lagt fram, er det ingen økning til insentivordningen.

Gjennom insentivordningen kan film – og TV-produksjoner med internasjonale hovedprodusenter søke om refusjon på inntil 25 prosent av kostnadene ved innspilling i Norge.

På kulturbudsjettet for 20201 er det lagt opp til å videreføre ordningen på samme nivå som i fjor, med en tilsagnsfullmakt på 68.5 millioner kroner.

Les også: Opposisjonen om kulturbudsjettet: – Ikke bra nok, Raja

Smittefrie

Imens opplever filmkommisjonær Adrian Mitchell et økende antall henvendelser fra produsenter som vil spille inn i Norge. Dels på grunn av flere vellykkede, smittefrie innspillinger i Norge under koronaepidemien.

– Vi ønsker at insentivordningen økes. Det skaper flere arbeidsplasser og gir mer norsk innhold. Siden insentivordningen i dag ikke rommer alle interesserte, går Norge glipp av store innspillinger, sier Mitchell.

– Nå får jeg stadig henvendelser fra store internasjonale produksjoner som vil filme i Norge. Det er snakk om prosjekter i flere hundre millioner klassen. Det er synd å si nei til dem, sier Adrian Mitchell.

– Når det er så stor interesse for internasjonale produksjoner i Norge, er det synd at ikke regjeringen griper muligheten, mener Mitchell.

Les også: Kulturbudsjettet: Nytt i tall og fakta

Takket Norge

Flere store Hollywood-produksjoner ble i vår stengt ned som følge av koronapandemien, «Mission Impossible 7» var en av de første som gjenopptok innspillingen. Sist uke flyttet «MI7»-produksjonen videre til Roma, etter seks ukers innspilling i Norge. På Instagram takket regissøren takket det norske teamet.

Det ledende internasjonale filmbransjebladet Variety skrev sist uke om hvordan den norske delen av «MI7»-innspillingen ivaretok smittevernet.

– Freemantle spilte inn sesong to av NRK-serien «Exit» i vår uten smitte. Det ble lagt merke til internasjonalt, sier Mitchell.

– I sommer ble det gjort en endring i covid-19-forskriftene slik at prosjekter innenfor insentivordningen fikk anledning til å gjennomføre innspilling i Norge. «Mission Impossible 7» med Tom Cruise ble gjennomført uten smitte. En så stor filmproduksjon følger hele verden med på. «Mission Impossible» og Tom Cruise la igjen 200 millioner kroner i Norge, påpeker filmkommisjonæren.

Les også: Faktisk.no: – For tidlig å vite om «Mission Impossible» legger igjen 200 millioner i Norge

50 millioner

Insentivordningen ble innført i 2016. I 2017 ble den sjette «Mission Impossible»-filmen tildelt 47 millioner til innspilling i Norge gjennom insentivordningen. I år fikk ble den sjuende «Mission Impossible»-filmen tildelt 50 millioner kroner gjennom insentivordningen. Innspillingen sysselsatte rundt 200 norske filmarbeidere.

Firmaet Dagslys, som leverer utstyr til filminnspillinger landet over, var blant dem som hadde oppdrag for «Mission Impossible 7».

– Etter fremleggingen av statsbudsjettet har det vært mye snakk i filmbransjen om hvorfor insentivordningen står stille, sier daglig leder i Dagslys Morten Swang.

Les også: «Du er fra Hollywood, sier du? La oss endre reglene så du får akkurat det du vil ha»

Gjennomgang

Insentivordningen er en del av tilskuddsordningene til Norsk filminstitutt, som forvalter den statlige støtten til film- og TV-produksjon i Norge. Filminstituttet i samarbeid med Kulturdepartementet har startet en større gjennomgang av hele NFIs tilskuddssystem. En omlegging av ordningene skal være klar ved nyttår.

I kulturbudsjettet for 2021 heter det at «Departementet vil vurdere behovet for en mer grundig evaluering av (insentiv) ordningen i 2021».

– I budsjettet står det om evaluering av ordningen i 2021, men det er nå det trengs en økning. Tom Cruise er på alle forsider og roser norsk filmbransje, internasjonale regissører, skuespillere og produsenter skryter av Norge i sosiale medier. Og da velger regjeringen å ikke satse videre? sier Morten Swang.

– Det er uforståelig at regjeringen sier nei til en sikker investering i arbeidsplasser og kompetanse for norsk filmbransje, for ikke å snakke om de positive ringvirkningene i økonomien når filmproduksjoner med milliardbudsjetter kommer til Norge, sier Swang.

– Norsk filmbransje er liten, et firma som vårt lever av alt fra reklamefilmer og musikkvideoer til TV-drama, derfor er de store internasjonale filmproduksjonene viktig både for omsetningen og for utviklingen. Når vi har tre personer med på innspillingen av «Mission Impossible 7» kommer de hjem med mange nye kontakter og mye kompetanse etter å ha jobbet med utstyr og folk som er verdensledende, sier Swang.

Tom Cruise under innspillingen av «Mission Impossible 7» ved Hellesylt i sommer. Foto: Geir Olsen/NTB

Tom Cruise under innspillingen av Mission Impossible 7 i Norge. Foto: Geir Olsen / NTB

– For min virksomhet trenger jeg forutsigbare rammer, jeg kan ikke oppbemanne med ti personer og kjøpe inn utstyr for mange millioner hvis det blir tre år til neste store produksjonsjobb, sier Swang.

Premiereklar i desember er også milliardfilmen «Dune», som har gjort innspillinger ved Stadlandet, uten støtte fra insentivordningen. Sentrale scener i actionthrilleren «Tenet» ble spilt inn på Operaen og ved Tjuvholmen i Oslo. Den foregikk utenom insentivordningen.

– Insentivordningen åpnet for større muligheter. «Tenet»-innspillingen kom som et resultat av insentivordningen. Hadde insentivordningen vært innrettet annerledes eller vært større, kunne «Tenet» gjort mer enn en dag i Oslo, mener Adrian Mitchell.

– Det er også flere norske produsenter som har prosjekter i insentivordningen i samarbeid med internasjonale strømmetjenester, påpeker Mitchell.

Norske serier

I januar la Menon Economics fram en evaluering av insentivordningen, og anbefalte at insentivordningen i større grad rettes mot norske dramaserier med finansiering og distribusjon gjennom internasjonale strømmetjenester.

Nå er andre sesong av HBO-distribuerte «Beforeigners» klar for innspilling i Norge gjennom norske Rubicon, med støtte fra insentivordningen. Også andre sesong av Netflix-produserte «Ragnarok» går nå i gang i Norge med støtte fra insentivordningen.

Insentivordningen er også omstridt. Da «Mission Impossible 7» fikk unntak fra smittevernforskriftene i sommer, gikk flere norske filmprodusenter ut og hevdet at dette var særbehandling av internasjonale storaktører.

– For det norske produksjonsmiljøet setter det press på lønnsnivået og det kan bli vanskeligere å få tak i filmarbeidere, sa produsent Aage M. Aaberge til Dagsavisen i sommer.

Statssekretær Gunhild Berge Strand (V) kommenterer:

«Erfaringene med insentivordningen er gode, regjeringen foreslår derfor en videreføring av ordningen. I budsjettproposisjonen vår står følgende: «Insentivordningen videreføres med samme tilsagnsramme til nye prosjekter i 2021 som i 2020. Departementet vil vurdere behovet for en mer grundig evaluering av ordningen i 2021.» Det innebærer at ordningen vil vurderes i samsvar med målet i regjeringsplattformen.

Vi ønsker å legge til rette for flere store utenlandske filmproduksjoner i Norge. Kulturministeren hadde også et fint møte med Tom Cruise og produksjonsselskapet hans for å drøfte mulighetene for også «Mission Impossible 8» i Norge. Det er faktisk denne regjeringen som har startet denne ordningen, og vi har til hensikt å opprettholde den og se på muligheten også fremover for å forsterke den ytterligere».

Les også: Filmprodusenter frykter koronastopp – departementet ser på tiltak

Mer fra Dagsavisen