– Ingen vi spør kan gi et godt svar på hva som er den kulturpolitiske tanken bak dette, eller gi et godt svar på hva slags reform dette egentlig er. De kaller det demokratireform, sier teatersjef for Rogaland Teater, Glenn André Kaada.
De i Kultur-Norge som håper at den nye kulturministeren Abid Raja (V) skal se på den omstridte regionreformen der Kulturdepartementet har foreslått å overføre midler og ansvar for regionale kulturinstitusjoner til fylkene, med et friskt blikk, må smøre seg med tålmodighet. De må trolig vente til kommuneproposisjonen kommer i mai. Da vil regjeringen komme med et konkret forslag, skriver kulturminister Abid Rajas statssekretær Knut Aastad Bråten (V) i en e-post til Dagsavisen.
Oppfordring til Raja
«Statsråden må nå sette seg inn i hele saksmaterialet. Regjeringens forslag kommer i Kommuneproposisjonen», skriver han videre. Kommuneproposisjonen kommer ikke før i mai, samtidig som regjeringen legger fram revidert nasjonalbudsjett. Teatersjefen for Rogaland Teater i Stavanger er av de som er kritiske til reformen. Han ber Raja bruke tida godt:
– Abid Raja har nå en gyllen mulighet til å se på reformen på nytt, og vise at han ikke trenger å la det gå prestisje i dette prosjektet. Han kan bruke innspillene som Kulturdepartementet har fått som grunnlag. Der er det stor skepsis, og han kan ta det med i betraktningen. Det er bedre å bruke tid på dette og forankre det skikkelig, enn å presse det igjennom bare fordi «det er bestemt», sier Glenn André Kaada.
Les også: Stor spenning før kulturtoppmøte om regionreformen
Sier ikke noe
Den fortsatt ferske kulturminister Abid Raja tiltrådte som statsråd 24. januar i år, og har hatt litt over to uker i jobben. Hittil har han ikke svart noe konkret på spørsmål han har fått om regionreformen, som handler om at det skal bli en massiv overføring av kulturoppgaver fra staten til de nye regionene. Raja har heller ikke deltatt i debatten om dette, som går høyt ute i Teater-Norge. Forslaget om at finansieringen av regionteatrene skal overføres til fylkeskommunene har skapt usikkerhet og motstand, og flere teatersjefer har uttalt seg kritisk ved finansieringsmodellen og spurt om behovet for en slik reform. Det gjelder for eksempel teatersjefene ved Trøndelag Teater, Turnéteatret i Trøndelag og Rosendal Teater i Trøndelag, Teatret Vårt i Møre og Romsdal, og ledelsen ved Hålogaland Teater i Tromsø.
De frykter blant annet at kulturen skal tape når fylkeskommunene skal fordele penger til alt fra skole til vei, mens friteatrene frykter at de store institusjonene skal få alt. Raja var sist uke invitert til Grenland friteaters konferanse om scenekunstens framtid, men sendte i stedet Venstres kulturpolitiker på Stortinget, Carl-Erik Grimstad.
Les også: Trine på toppmøte
– Skeptisk
Teatersjefen for Rogaland Teater sier han er skeptisk.
– Jeg har ennå ikke møtt noen i kulturfeltet som har sagt: «Denne reformen er vi for, og nå skal vi forklare hvorfor», sier Kaada.
Når han som teatersjef har bedt myndighetene om avklaringer, har han blitt bedt å «slappe av».
– De sier at det blir «business as usual» selv om fylkeskommunen overtar ansvaret fra staten. Staten har muligheter til å påvirke sine egne inntekter, det har ikke en presset fylkeskommune. Da føler jeg vi ligger tynt an. Ingenting føles sikkert med dette opplegget, sier Kaada til Dagsavisen.
– Vi mister de sikre rammetilskuddene vi har i dag, som vi er helt avhengige av, sier Kaada, som er blant dem som har deltatt på innspillsmøter Kulturdepartementet har gjennomført rundt om i landet.
– Der får man inntrykk av at reformen handler om at fylkene skal bli «mer interessante», og at dette vil gi fylkene mer å gjøre, sier Kaada, som understreker at hans teater har et godt samarbeid med sin egen fylkeskommune, Rogaland.
– Det er mange fylkeskommuner som har sagt at de gjerne vil ha disse oppgavene. Men det er også de som sier at de ikke kommer til å klare det, påpeker han.
Les også: – Ikke noe enighetsdokument: