– Da vi starta med dette, ante vi ingenting om musikk. Alle i koret kommer fra ulike deler av byen og har gått på forskjellige skoler, forteller Margo Misleh.
Hun og med-korist Aida Qunbar bor i Øst-Jerusalem og har sunget sammen i kvinnekoret Jerusalems Døtre (Arabisk: Banat Al-Quds) i fem-seks år.
Les også: «For vi er gutta»: Sårt om brorskap, korsang og død (+)
Mer toleranse
Dagsavisen møter de to jentene og resten av det palestinske koret i Kulturkirken Jakob i Oslo, i forbindelse med lanseringa av deres selvtitulerte album, produsert og utgitt av Kirkelig Kulturverksted.
– Vi møter mye kritikk, utfordringer og motstand som palestinere. Vi prøver å møte dette gjennom å bruke stemmene våre, gjennom det vi synger om. Vi fremmer vår kultur ved å synge og lære om det som skjer mot oss. Det er den eneste måten vi mener at vi kan bidra til mer toleranse og frihet på, og til å bygge bru, mener Misleh.
– Vi møter på problemer i Jerusalem, men i Gaza er det krig. Vi synger for dem som bor der. Da er det nok for oss å vite at det er andre folk andre steder i verden som støtter oss gjennom å lytte til musikken vår, sier Qunbar.
Selv er hun muslim, mens Misleh er kristen. De forteller at de ofte deler tradisjoner og høytider, som for eksempel jul.
– Jeg feirer jul selv. Det er kjempekoselig, og ikke minst er det en veldig fredfull tid, sier Qunbar.
Les også: Gaza-angrep kan knuse håpet om framgang (+)
– Mye undertekst
– Jeg ble veldig fascinert av koret, forteller produsent og initiativtaker til albumprosjektet, Erik Hillestad. Han hørte først om koret for et år siden gjennom grunnleggeren, dirigent Suhail Khoury.
– Navnet «Jerusalems døtre» klinger interessant, mener han.
– Det har så mye undertekst i seg, masse bibelske referanser. Men det var først da jeg fikk høre dem synge at jeg ble slått ut av den enorme kraften og spruten de har – og ikke minst gleden de utstråler, sier Hillestad.
– De lever jo i en veldig vanskelig situasjon og er veldig ambisiøse. De har virkelig noe på hjertet om byen sin.
Les også: Israelske bosettere raser mot Airbnb (+)
Spilt inn i Ramallah
Med støtte fra Utenriksdepartementet, ble albumet spilt inn i studioet som Kirkelig Kulturverksted har vært med på å utvikle i Ramallah. Mesteparten av låtene er direkte knytta til byen deres, der jentene selv har dype røtter.
Flere av låtene er av eldre dato, blant annet «The Holy City» av Stephen Adams fra 1894, som Erik Hillestad selv har gitt en ny engelsk tekst til. Denne tar opp i seg Jersualems situasjon i dag. På denne låta medvirker dessuten det amerikanske jentekoret Princeton Girlchoir. Også Det Norske Jentekor gjester albumet.
– Det er for å gi prosjektet et mer internasjonalt perspektiv, forteller Hillestad.
– Bak dette ligger en større kontekst, en internasjonal visjon om at Jerusalem skal være et åpent sted for alle trosretninger, og alle som har tilhørighet til byen fra gammelt av. Men i dag er Jerusalem under hardt press. Det er et veldig høyt konfliktnivå, veldig fjernt fra den ideen vi er flaska opp med, at Jerusalem skal være en slags utopi, avslutter han.