Nyheter

Kompakt, trygt og billig

Kia lager bra biler for folk flest, priser aggressivt og garanterer dem bedre enn noen av konkurrentene. Slikt blir det salg av.

Kia Cee‘d er med og skjerper konkurransen blant kompaktbilene. FOTO: ØIVIND SKAR

Nå er neste generasjon av Kia Cee‘d rett rundt hjørnet. Det betyr enda mer oppmerksomhet rundt den folkelige kompaktbilen, som primært går rett i strupen på de japanske konkurrentene.

Det er ikke det at Cee‘d - utviklet og produsert i Europa for europeiske kjøpere - flytter grenser og skriver seg inn i bilhistorien som noe enestående. Men det er noe tillitvekkende ved Cee‘d, det koreanske svaret på Toyota Corolla: Du setter deg inn, starter, kjører og tenker ikke mer over saken. År etter år. Alt fungerer som det skal. Bilen gjør jobben.

For de aller fleste er dette kanskje det viktigste kravet de stiller til bil. Bilholdet skal være forutsigbart, og det er det Kia tilbyr. Derfor har merket vokst fra usynlige 0,6 prosent av et samlet personbilmarked i Norge for tre år siden, til 3,3 prosent så langt i år. Mål i 2015: 5,0 prosent og en plass blant de åtte største bilmerkene i landet.

Målet for Cee‘d er 1500 solgte i Norge fra 2013. Lykkes de med det, blir bilen en av bestselgerne i klassen.

Hva snakker vi om?

Fem dørs kombi bygd over samme tekniske lest, og i hovedsak med samme motorprogram, som Hyundai i30. Dette er en bil i Golf-klassen, men slekter i utseende og kjøreopplevelse mer på asiatiske konkurrenter enn europeiske.

Bilen kommer først som kombi, litt senere som stasjonsvogn og deretter som tredørs med mer sportslig tilsnitt - akkurat som forgjengeren.

Hvordan er den på veien?

Dette kjører som forventet, med vektlegging av komfort framfor sportslighet. Men sammenlignet med forgjengeren er styring og fjæringsoppsett betydelig strammet opp. I to av utstyrspakkene kan styringen gjøres enda mer direkte. Bilen støyer overraskende lite, og det er lett å finne seg til rette bak rattet i alle variantene.

Hvilke motorer finnes?

Bilen bygges med tre dieselmotorer (90, 110 og 128 hk). De to siste er egentlig samme motor, men effekten er redusert for å passe bedre til enkelte lands avgifter. Vi ønsker å slå et slag for 90 hk varianten med 220 Nm i dragkraft. Prisforskjellen må være liten før vi anbefaler 110 hk.

I tillegg leveres to bensinmotorer (100 og 135 hk), sistnevnte også med dobbeltclutch girkasse, som i praksis betyr automat. Sammenlignet med eksempelvis DSG i VW Golf skifter Hyundai/Kia-kassen litt saktere, men desto mykere.

Hva gjør den spesiell?

Garantien: Hele sju år. Det betyr sju år med helt problemfritt og forutsigbart bilhold. Bilen har dessuten gunstig innkjøpspris.

Cee‘d er en av få i klassen med varme i rattet. Deilig om vinteren.

Hva er bilens svakheter?

Noen hybridversjon står foreløpig ikke på programmet, og bilen kan ikke leveres med avstandsradar eller automatisk bremsesystem, slik som for eksempel Ford Focus.

Hvem passer den for?

Alle med helt vanlige bilbehov, det vil si en tredel av dem som kjøper bil hvert år.

Hva koster den?

Ikke klart ennå, men Hyundai priser tvillingbroren i30 rett under 210.000 kroner. Det betyr at Cee‘d vil koste omtrent det samme.

Konkurrenter?

Alle kompaktbiler med VW Golf, Ford Focus, Toyota Auris og Hyundai i30 som de viktigste. (NTB tema)

Mer fra Dagsavisen