Nyheter

Her er lista: Dette vil det borgerlige byrådet privatisere

Barnehager, ferger, skolebygg, sykehjem, legevakttjenester og psykisk helse kan fort havne i private aktørers hender de neste årene, ifølge den nye byrådsplattformen.

– Velgerne har gitt klart uttrykk for at de vil ha en ny retning for byen vår, sa Oslos nye byrådsleder Eirik Lae Solberg da han la fram den nye byrådsplattformen tirsdag formiddag.

Tirsdag klokka 13 la Høyre og Venstre fram den nye, borgerlige byrådsplattformen, Hammersborgerklæringen, de skal styre hovedstaden på de neste 4 årene.

Privatisering

Den kanskje største politiske skillelinjen mellom det påtroppende og avtroppende byrådet er synet på privatisering og konkurranseutsetting.

I den nye byrådsplattformen legger det nye byrådet i større grad opp til at private skal få drive velferdstjenestene. Blant annet vil de:

  • At private aktører igjen skal få bygge nye barnehager
  • La private bygge og eie skolebygg
  • Åpne for at flere private fergeoperatører kan frakte folk mellom Oslos sjøbad, strender og øyer
  • Konkurranseutsette enkelte sykehjem, og sikre at konkurransen baseres på best mulig kvalitet

I en mer generell formulering skriver byrådet at de vil «åpne for at private og ideelle aktører kan drifte tjenester på vegne av kommunen der det bidrar til bedre tjenestetilbud, best mulig kvalitet for pengene og mer valgfrihet».

Videre skriver de at de vil:

  • Etablere et kvinnehelsehus, fortrinnsvis gjennom offentlig-privat-samarbeid.
  • Se på andre modeller for privat/offentlig samarbeid om sykehjemskapasitet, avtaler om kjøp av plasser hos private eller kombinasjonsmodeller for bygg og drift
  • Sikre samarbeid mellom private og ideelle aktører og kommunale virksomheter om utvikling av kvalitet og effektivitet i helsetjenestene
  • Se på muligheten for avtaler med private aktører som supplement for hjemmetjenesten eller avlaste pårørende, slik som mat- og vareleveranser, frisørtjenester, rengjøringstjenester, o.l.
  • Legge til rette for at private og ideelle kan tilby tjenester innenfor enkelte deler av legevakttjenesten, psykisk helse og rehabilitering

Skole

Skole har vært blant de viktigste valgkampsakene for begge partiene. I den nye plattformen binder partiene seg blant annet til å:

  • Intensivopplæring til alle i 1. - 4. klasse som henger etter i utviklingen av grunnlegende ferdigheter
  • Beholde fritt skolevalg
  • Starte prøveprosjekt med seinere skolestart om morgenen

Et viktig politisk skille i skolepolitikken mellom høyresida og venstresida er synet på testing og prøver. Om dette skriver Høyre og Venstre i plattformen:

  • Byrådet vil sikre at lærere, skoleledere og skoleeier har tilstrekkelig kunnskap om elevenes utvikling ved bedre bruk av systematisk kvalitetsvurdering og regelmessig kunnskapsinnhenting gjennom hele skoleløpet. Det iverksettes tiltak ved behov.

Bygg og bolig

Boligbygging har vært en viktig valgkampsak for alle de borgerlige partiene. I den nye plattformen står det blant annet:

  • De liberaliserer leilighetsnormen, slik at det i enkelte prosjekter tillates inntil 40 prosent leiligheter med størrelse 30 til 50 kvadratmeter, og minimum 30 prosent prosent av leilighetene skal være større enn 80 kvadratmeter. Leilighetsnormen sal bare gjelde i enkelte delbydeler i St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, og skal ikke praktiseres i resten av byen.
  • Byrådet vil sette et måltall for Plan- og bygningsetaten og ha mål om å komme opp til minst 3000 ferdigregulerte boliger i året.

– Den største driveren for de høye boligprisene er at det bygges for få boliger, sa Lae Solberg på pressekonferansen.

Det nye byrådet vil også bygge flere studentboliger, blant annet i blokkene i Hagegata 30 på Tøyen torg. Det avtroppende byrådet hadde på sin side planer om å gjøre disse boligene til en del av tredje boligsektor, eller ved å la SIO kjøpe andre tomme kommunale bygg. Det finnes ingen spor etter tredje boligsektor i den nye byrådsplattformen.

Kollektivsatsing

Av andre helt konkrete saker byrådet forplikter seg til er blant annet realisering av Campus Ekeberg, som Raymond Johansen mente var for risikabelt til å gi grønt lys.

De vil også redusere prisen på månedskort kraftig, helst 499 kroner i måneden for voksne i løpet av de neste 4 årene. De vil kraftig redusere månedskort for barn og utrede gratis kollektivtrafikk for barn.

Av andre kollektivsatsinger vil det nye byrådet fullføre nytt signal- og sikringsanlegg for T-banen for bedre kapasitet og hyppige avganger, fullføre Fornebubanen og oppgradere Majorstuen stasjon og bygge Volvatsvingen og Ensjøsvingen.

Byrådet styrke busstilbudet innen og mellom bydelene utenfor sentrumsnære områder, for eksempel på tvers i Groruddalen.

Klimapolitikk

Alle bilentusiaster der ute som hadde ventet på at det nye, blå byrådet skulle droppe det rødgrønne byrådets satsing på gange, sykkel og kollektiv framfor bilens rolle i hovedstaden må nok gå skuffet hjem.

«At færre bruker bil i hverdagen er et mål, både for å kutte utslipp, kø, støy og forurensing og for å bidra til økt trafikksikkerhet og en grønnere og triveligere by» skriver Høyre og Venstre i plattformen.

De varsler at de vil fortsette sykkelsatsingen, redusere fartsgrensene i Oslo, satse mer på å gjøre Oslo til en gå-vennlig by, og legge til rette for bruk av el-sparkesykler.

Målet om at Oslo skal bli en i praksis utslippsfri by innen 2030 ligger for øvrig fast, noe som ikke er noen overraskelse da både Høyre og Venstre tidligere har forpliktet seg til dette målet.

Byrådet vil også jobbe for å realisere planene for et karbonfangstanlegg på Klemetsrud, og utrede løsninger som sikrer nullutslipp fra avfallsanlegget på Haraldrud.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Mer fra Dagsavisen