Nyheter

Ekspertgruppe vil ha mer skoletilpasset lek i barnehagen – fagfolk steiler

Mindre frilek og flere voksenstyrte læringsaktiviteter i barnehagen. Det mener regjeringens egen ekspertgruppe at vil bidra til å jevne ut sosiale forskjeller blant norske barn.

Barn leker i barnehagen.
Mindre frilek og mer voksenstyrt lek i norske barnehager, lyder rådet fra en regjeringsoppnevnt ekspertgruppe. Bildet er et illustrasjonsfoto.
Publisert Sist oppdatert

Det kommer fram i rapporten «Et jevnere utdanningsløp – Barnehage, skole og SFO som innsats mot ulikhet blant barn». Rapporten er nå ute på høring med høringsfrist 29. april.

Bakteppet er at barn av foreldre med lav utdanning gjennomsnittlig har svakere selvregulering, arbeidsminne og ordforråd, vansker med å tilpasse seg pedagogiske aktiviteter, og høyere forekomst av atferdsproblemer. Forskjellene vises gjennom hele utdanningsløpet.

– Denne utviklingen gjør at vi må sette inn tiltak allerede i barnehagen og på småskoletrinnet. Hensikten er å starte arbeidet med sosial utjevning så tidlig som mulig, sier Katrine Vellesen Løken, leder for ekspertgruppa og professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole til Dagsavisen.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS