Innenriks

Opposisjonen sikrer flertall for Ringeriksbanen, Vestfoldbanen og Majorstuen stasjon

Opposisjonen tvinger regjeringen til å bygge ut Ringeriksbanen og Vestfoldbanen. De sikrer også flertall for flere andre samferdselsprosjekter.

SV, Høyre, Fremskrittspartiet, KrF, Rødt og Venstre er nå enige om flere prosjekter i Nasjonal transportplan som gjelder for perioden 2025–2036, erfarer NTB.

Sammen har partiene flertall i Stortinget.

De tvinger blant annet regjeringen til å gå videre med Ringeriksbanen, en togstrekning mellom Hønefoss og Sandvika utenfor Oslo, som vil korte ned reisetiden mellom Oslo og Bergen med nesten en time.

Prosjektet ble skrotet i regjeringens forslag til transportplan, men det finner altså opposisjonen seg ikke i.

SV mener nå at det er nødvendig for opposisjonen å ta ansvar, etter det Mona Fagerås beskriver som uansvarlig politikk.

– SV hadde håpet på å finne enighet med regjeringspartiene på en helhetlig transportplan som tar høyde for klima og miljø. Det vi har vært vitne til er uansvarlig politikk. Nå ber dette flertallet regjeringen om å få på plass sju samferdselssaker som kan vri denne transportplanen i en grønnere retning, sier Mona Fagerås (SV)

Stortinget ber nå regjeringen legge inn det statlige bidraget på 500 mill. kroner til Majorstua stasjon i NTP 2025-2036, i første periode.

Dagsavisen har tidligere skrevet om at dette bidraget ble trukket fra NTP en knapp måned før byggestart.

– Dette er en strålende dag for hele Oslo, og særlig Groruddalen. Denne halve milliarden hadde ikke kommet uten SV, og jeg er glad for at våre kolleger på Stortinget sørger for at staten holder den har lovet. Med ny Majorstuen stasjon kan vi øke fra 28 til 36 tog i timen gjennom sentrumstunnelen. Det betyr mer plass på de stappfulle t-banevognene øst i byen, sier leder i Oslo SV, Sunniva Holmås Eidsvoll i en e-post til Dagsavisen.

Flertallet gir også regjeringen marsjordre til å sette i gang arbeidet med dobbeltspor på togstrekningen mellom Stokke og Sandefjord på Vestfoldbanen. Dette ville regjeringen også skrote, men de får nå beskjed om å starte opp arbeidet i løpet av de første seks årene av transportplanen.

– Stortingets flertall leverer der regjeringen svikter. Vi legger inn mange viktige samferdselsprosjekt, der trygge veier er det viktige, det å få ned antall ulykker, og levere på prosjekter vi har lovet, sier Frank Sve (Frp).

Venstre er ikke nådige i sin kritikk av regjeringens håndtering av Nasjonal transportplan.

– I mine 15 år på Stortinget har aldri opplevd et sånt makkverk av dårlig håndverk, som det den sittende regjering har gjort. Derfor er det svært gledelig at de seks partiene som står her har tatt det nødvendige ansvaret for å få til et flertall for NTP, sier André Skjelstad (V).

Transportpolitisk talsperson i Rødt, Geir Jørgensen, mener krafttaket fra opposisjonen onsdag er et viktig steg i riktig retning.

– Nå er vi på rett spor. Rødt sikrer flertall for disse sju forslagene. Større satsing på fylkesveier betyr utbedring og vedlikehold av hverdagsveier i hele landet. Disse fylkesveiene er livsnerven i distriktene, sier Geir Jørgensen til Dagsavisen.

Regjeringen kaller opposisjonen uansvarlige

Regjeringspartiene er ikke nådige i sine kommentarer til opposisjonens avtale. De peker særlig på at det ikke er lagt opp noen enighet om finansiering, kun om at prosjektene skal inn.

– Det er synd at SV ikke vil være med på å vedta en realistisk og ambisiøs NTP som tar vare på det vi har, og løser hverdagsutfordringene til folk, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Han mener regjeringens forslag er en realistisk og ansvarlig langtidsplan.

Ny stasjon på Majorstuen i Oslo

I tillegg er opposisjonen enige om følgende punkter til transportplanen, etter det NTB kjenner til:

* Styrking av finansieringen til fylkesvei med fokus på trafikksikkerhet, nærings- og beredskapsveier, og videreføre den øremerkede tilskuddsordningen for vedlikehold av fylkesvei.

* Framskynding av det kapasitetsøkende arbeidet på Ofotbanen i NTP 2025-2036, og sikre oppstart i planperioden.

* Oppstart på riksvei 19 Moss i løpet av planperioden.

* 500 millioner kroner til T-banestasjonen på Majorstuen i Oslo i løpet av første periode.

* Framskynding av riksvei 15 Strynefjellet, inkludert arm til Geiranger, slik at det startes opp i første periode.

Brudd med regjeringen

SV brøt i forrige uke ut av forhandlingene med regjeringen om den nasjonale transportplanen.

I stedet har de forhandlet fram enighet med Høyre, Fremskrittspartiet, KrF, Rødt og Venstre.

I praksis betyr dette at regjeringen ikke får gjennom sin helhetlige transportplan for årene 2025–2036, som de la fram forslag til i mars. Stortinget vil derfor måtte stemme over hvert enkelt prosjekt.

En av grunnene til at SV valgte å bryte forhandlingene med regjeringen, var at regjeringen ville skrote Ringeriksbanen og en utvidelse av Vestfoldbanen.

Les også: Dette er de norske, voldelige ekstremistene

Les også: Sexolog: Slik påvirker porno hjernen og sexlivet

Les også: Hvor bør dra for å unngå ekstreme hetebølger i sommer? (+)

Mer fra Dagsavisen