Etter planen skal prosjektet være i drift til sommeren. Anlegget skal bygges på såkalt grå-areal, for å ikke gjøre nye inngrep i naturen.
– Vårt mål er å sikre samfunnet nok kraft på en mest mulig skånsom måte for naturen. Å bygge solkraft langs veier vil være en effektiv og bærekraftig bruk av arealer, men det er foreløpig uprøvd i Norge, sier senior prosjektutvikler Knut Bråten i Hafslund.
Avdelingsdirektør Tore Jan Hansen i Statens vegvesen sier de håper å høste erfaringer fra prosjektet.
– Det vil være en del utfordringer med å ha et solcelleanlegg like ved en høytrafikkert vei, blant annet knyttet til brøyting og salting. Nå skal vi teste dette i praksis. Hva vi lærer, er viktigere enn antall kilowatt vi produserer.
Les også: Nav-forskere peker på én hovedgrunn til uføreeksplosjonen blant unge (+)
Les også: Har levd med kreft i åtte år: – Sjekk doskåla når du er på toalettet
Les også: Skolefraværforsker om generasjon «bomullsbarn»: – For enkelt (+)