Nyheter

Integrerer med korpsmusikk

De siste årene har man bygget opp et helt unikt korpsmiljø på Tøyen i Oslo.

Bilde 1 av 8

– Det er rart at det ikke har vært noen korpstradisjon på Tøyen. Det er her det skjer! Det er masse musikk her hele tida!

Korpslærer Sissel Larsen fra Oslo musikk og kulturskole har nå vært på Tøyen skole i seks år for å bygge et korpsmiljø.

Det er få dager igjen til 17. mai, og på skoler landet rundt niøver titusenvis av elever på å gå i takt til trommer og trompeter. Men her på Tøyen betyr 17. mai, norske flagg og korpskultur noe helt spesielt.

Her finnes ingen lang korpstradisjon, selv om skolen er over 100 år gammel. I årevis har Tøyen skole hatt et tungt innslag av elever med minoritetsbakgrunn, og korps og musikk har ikke blitt prioritert.

Klarinett og kornett

Men nå har kornett, klarinett og skarptromme blitt en naturlig del av hverdagen på østkantskolen.

– Jeg spiller i korps fordi det er kult! De aller fleste barna på Tøyen valgte kornett, så da gjorde jeg det og, forklarer fjerdeklassingene Samla og Ayran.

Da prosjektet startet opp for seks år siden var det daværende rektor ved skolen som tok kontakt med Oslo musikk og kulturskole.

Bygger selvtillit

– I starten var det på mange måter vanskelig. Fordi det var nytt. Men dette handler om at når man viser hva dette dreier seg om syntes alle det er fint. Nå ser man ikke bare på ungene, men og på foreldre, familier, bydelen og skolen at vi har bygd opp et unikt prosjekt fordi det inkluderer så mange. Man kan være fattig på mye, men ikke på selvtillit! Musikk bygger mennesker, forklarer Larsen engasjert.

Hun har tidligere startet tilsvarende prosjekter på flere skoler i Oslo. Hvorfor korpsmusikk er viktig for integrering av barn, svarer hun soleklart:

– Alle barn skal ha lik rett til å lære å spille og få gleden av å mestre et instrument.

Mer fra Dagsavisen