Den 10. august 2024 runder Viking 125 år. I juni neste år skal en stor Viking-utstilling – som tar for seg hele klubbens historie – vises på Museum Stavanger, på Iddis i 2.-etasjen på hermetikkmuseet.
Her vil utstillingen være fra juni til desember. Deretter flyttes hele utstillingen til SR-Bank Arena, hvor den vil bli stående som et permanent klubbmuseum.
Tirsdag denne uken hadde et 30-talls Viking-personer et idémøte om hvordan de mørkeblå sin snart 125 år lange historie skal formidles gjennom utstillingen.
Arbeidet ledes av Norsk Oljemuseum-direktør og tidligere Viking-spiller og styremedlem Finn E. Krogh.
– Vi hadde en mørkeblå kveld med herlig blanding Viking-folk. Alt fra tidligere spillere, ledere, supportere, spillere på kvinnelaget og folk rundt klubben, sier Krogh til RA.
Utstillingen er fortsatt på idéstadiet. Den skal fylles med innhold i tiden som kommer. Tanken er at den skal være interaktiv og levende.
– Dette fortjener klubben
– Det er jo klart at Vikings historie og betydning for byen er verdig en utstilling. Det fortjener klubben, sier Krogh, som har jobbet med prosjektet på sin fritid det siste året.
Han spilte selv på Viking på 70-tallet, og vant både cupen og seriegullet i 1979. Senere har han sittet i styret. Som museumsmann og Viking-mann, var det klart at han fikk oppgaven å lede arbeidet med jubileumsutstillingen.
[ 20 år siden Viking slo Chelsea: Dette er Vikings historie i Europa ]
– Én ting er jo å formidle historien på en typisk museum-måte. Vi ønsker å gjøre enda mer. Utstillingen skal få litt mer «kjøtt og blod» Fotball, Viking, er følelser. Å kjenne på stemningen. Det er ikke alltid like enkelt å formidle følelser, å illustrere hva det betyr å være Viking-supporter. Oppturer og nedturer, som det er å være Viking-supporter. Vi må få fram stoltheten rundt byens store fotballag, og holde drømmen om de mørkeblå levende, sier Krogh.
Utstillingen skal innom spillerlegendene, de store trenerne, keeperne, nedturene, oppturene, kvinnene, breddefotballen, Europa-drømmen, profesjonaliseringen og gjennombruddet – for å nevne noe.

[ Klar for Viking: Derfor snudde Salvesen ]
Viking: – Må engasjere bredt
Viking-legende Erik Nevland, som nå også er sportsdirektør i klubben ønsker en utstilling som framstiller den lange Viking-historien på en god og engasjerende måte.
– Jeg ønsker en utstilling som engasjerer bredt, fra de yngste til de eldste. At det blir en utstilling som passer alle – og som kanskje også kan gjøre merkevaren Viking enda sterkere i, sier Nevland.
Det samme ønsker Viking-direktør Eirik Bjørnø.
– Viking har en lang og stolt historie. Jeg gleder meg til å vise utstillingen fram på Museum Stavanger, og ikke minst permanent når den flyttes til stadion, sier Bjørnø.

[ Viking før cupkampen: – Satser på godt salg gjennom uken ]
På stadion: – Må være tilgjengelig for flest mulig
Hvor på stadion utstillingen skal få sitt permanente hjem er ikke klart.
– Vi har flere alternativer. Hovedkriteriet er at utstillingen skal være tilgjengelig for så mange som mulig – enten det er i forbindelse med kamper, treninger eller andre besøk på SR-Bank Arena.
Viking-direktøren mener det er viktig å gjøre Viking sin historie enda mer kjent, både for nye og yngre supportere.
– Vi lever i en verden hvor det handler om her og nå. Det å ta vare på historien, og bygge videre på den og gi supportere innblikk i hvordan det Viking som er i dag har blitt til. Det som også er kult er at utstillingen skal være interaktiv. Vi har store ambisjoner, sier Bjørnø.
Utstillingen har en estimert kostnad på 3,8 millioner kroner pluss moms. Det er tenkt at Viking skal bidra med penger. Nå skal Krogh i gang med arbeidet med å få resten av finansieringen på plass.
